Szkolenia etyczne dla administracji
Budowa zaufania obywateli do administracji publicznej i sprawne funkcjonowanie państwa jest jednym z priorytetów mojej działalności. Z myślą o jego realizacji, przy wsparciu Państwa i doradców ds. etyki w służbie cywilnej, wydałem zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości w służbie cywilnej i dlatego proszę Państwa o zapewnienie regularnych szkoleń z zakresu etyki i uczciwości…
Mając powyższe na uwadze Akademia Antykorupcyjna proponuje szkolenia z tematyki „ETYKA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ” dla:
- Kadry kierowniczej urzędów w tym zajmującej wyższe stanowiska w służbie cywilnej
 -  Pracowników w tym korpusu służby cywilnej:
- nowozatrudnionych
 - doskonalących umiejętności z zakresu zachowań etycznych
 
 
Przykładowa tematyka szkoleń etycznych dla administracji
- przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką służby cywilnej
 - regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej: kodeksy etyczne, Zarządzenie nr 70 Prezesa Rady Ministrów
 - rola przełożonego w przestrzeganiu zasad etycznych
 - dylematy etyczne i właściwe zachowania pracowników w sytuacji konfliktu interesów, kumoterstwa, nepotyzmu, klientelizmu, dylematów lojalnościowych
 - zjawisko anomii w administracji
 - naruszanie zasad etycznych a pierwsze symptomy korupcji w urzędzie/rozpoznawanie zachowań
 - etyka w administracji jako skuteczny element profilaktyki antykorupcyjnej /metody przeciwdziałania korupcji w instytucji
 - wewnętrzne mechanizmy obronne instytucji przed nadużyciami (sygnaliści, audyt kontrola zarządcza)
 - sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty (omówienie sytuacji trudnych i wątpliwych)
 - skuteczne funkcjonowanie systemu sygnalistów w urzędzie – rozwiązywanie wewnętrznych problemów/ prowadzenie infolinii etycznej, obsługa zgłoszeń internetowych, właściwy dobór doradców etycznych
 - 10 złotych zasad etycznego postępowania
 - algorytm postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem zachowań nieetycznych
 - techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej, podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników
 - konsekwencje naruszenia zasad etycznych/korupcji dla pracownika
 - negatywne skutki zachowań nieetycznych dla instytucji
 - różnice między zachowaniami nieetycznymi a korupcją z uwzględnieniem przepisów kodeksowych przydatnych w codziennej pracy
 - metodologia postepowania urzędnika administracji w przypadku korupcji
 - działania nieetyczne a korupcja w zamówieniach publicznych urzędu, sposoby zapobiegania
 - polityka prezentowa- przyjąć czy odmówić?
 - skuteczne radzenie sobie w sytuacjach trudnych etycznie w swoim zespole i instytucji
 - wydawnictwa i poradniki przydatne w codziennej pracy
 - naruszenie zasad etycznych jako wstęp do korupcji w urzędzie
 - systemowe sposoby ograniczenia nadużyć
 - nowatorskie podejście do przeciwdziałania zachowaniom nieetycznym
 
Metoda realizacji programu – szkolenie/warsztaty/dyskusja/studium przypadków/praca zespołowa/ konsultacje zgłaszanych problemów merytorycznych, prezentacja spotów. Istnieje również możliwość przygotowania praktycznych scenek rodzajowych. Na wszystkich etapach będzie na bieżąco sprawdzana aktywność i wiedza uczestników poprzez pytania kontrolne.