Szkolenia etyczne dla administracji

Budowa zaufania obywateli do administracji publicznej i sprawne funkcjonowanie państwa jest jednym z priorytetów mojej działalności. Z myślą o jego realizacji, przy wsparciu Państwa i doradców ds. etyki w służbie cywilnej, wydałem zalecenie w zakresie promowania kultury uczciwości w służbie cywilnej i dlatego proszę Państwa o zapewnienie regularnych szkoleń z zakresu etyki i uczciwości…

Szef Służby Cywilnej, źródło: www.premier.gov.pl

Mając powyższe na uwadze Akademia Antykorupcyjna proponuje szkolenia z tematyki „ETYKA W ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ” dla:

  1.  Kadry kierowniczej urzędów w tym zajmującej wyższe stanowiska w służbie cywilnej
  2.  Pracowników w tym korpusu służby cywilnej:
    •  nowozatrudnionych
    •  doskonalących umiejętności z zakresu zachowań etycznych

 

Przykładowa tematyka szkoleń etycznych dla administracji

  • przyczyny i rodzaje zachowań niezgodnych z etyką służby cywilnej
  • regulacje prawne w zakresie etyki zawodowej: kodeksy etyczne, Zarządzenie nr 70 Prezesa Rady Ministrów
  • rola przełożonego w przestrzeganiu zasad etycznych
  • dylematy etyczne i właściwe zachowania pracowników w sytuacji konfliktu interesów, kumoterstwa, nepotyzmu, klientelizmu, dylematów lojalnościowych
  • zjawisko anomii w administracji
  • naruszanie zasad etycznych a pierwsze symptomy korupcji w urzędzie/rozpoznawanie zachowań
  • etyka w administracji jako skuteczny element profilaktyki antykorupcyjnej /metody przeciwdziałania korupcji w instytucji
  • wewnętrzne mechanizmy obronne instytucji przed nadużyciami (sygnaliści, audyt kontrola zarządcza)
  • sygnalizowanie o nieprawidłowościach – etyczne aspekty (omówienie sytuacji trudnych i wątpliwych)
  • skuteczne funkcjonowanie systemu sygnalistów w urzędzie – rozwiązywanie wewnętrznych problemów/ prowadzenie infolinii etycznej, obsługa zgłoszeń internetowych, właściwy dobór doradców etycznych
  • 10 złotych zasad etycznego postępowania
  • algorytm postępowania w przypadku zetknięcia się z przypadkiem zachowań nieetycznych
  • techniki i metody budowania etycznej kultury organizacyjnej, podstawowe błędy zarządzania prowadzące do nasilenia zachowań nieetycznych wśród pracowników
  • konsekwencje naruszenia zasad etycznych/korupcji dla pracownika
  • negatywne skutki zachowań nieetycznych dla instytucji
  • różnice między zachowaniami nieetycznymi a korupcją z uwzględnieniem przepisów kodeksowych przydatnych w codziennej pracy
  • metodologia postepowania urzędnika administracji w przypadku korupcji
  • działania nieetyczne a korupcja w zamówieniach publicznych urzędu, sposoby zapobiegania
  • polityka prezentowa- przyjąć czy odmówić?
  • skuteczne radzenie sobie w sytuacjach trudnych etycznie w swoim zespole i instytucji
  • wydawnictwa i poradniki przydatne w codziennej pracy
  • naruszenie zasad etycznych jako wstęp do korupcji w urzędzie
  • systemowe sposoby ograniczenia nadużyć
  • nowatorskie podejście do przeciwdziałania zachowaniom nieetycznym

Metoda realizacji programu – szkolenie/warsztaty/dyskusja/studium przypadków/praca zespołowa/ konsultacje zgłaszanych problemów merytorycznych, prezentacja spotów. Istnieje również możliwość przygotowania praktycznych scenek rodzajowych. Na wszystkich etapach będzie na bieżąco sprawdzana aktywność i wiedza uczestników poprzez pytania kontrolne.